Návody

Jak vytvořit logo v sedmi krocích

Čtení na: 7 minut | Štítky: Branding, Logo, Grafika

Pokud víte přesně co chcete, máte dobrý nápad, grafický cit a alespoň základní znalosti nějakého vektorového softwaru, můžete si logo vytvořit sami. Pokud však chcete logem dlouhodobě vytvářet renomé vaší značky, možná vám nebude stačit ani zkušený grafik. Potřebujete totiž provést komplexním tvůrčím procesem, který tvorbu loga zahrnuje. Zde je návod na tvorbu loga v sedmi krocích.

Zákazníci (žlutě) v koláčovém grafu, grafice, schématu Tvorba strategie značky

KROK 1

0:00
0:00

Vytvořte alespoň základní strategii vaší značky

0:00
0:00

Strategie značky je myšlenkový koncept, bez kterého je tvorba loga jen střílení naslepo. Definujte smysl vaší značky, jedinečnost, charakter či tón jejího projevu. Zní to složitě, ale na webu je dostatek know-how, jak strategii značky vytvořit.

Shrňte jednoduše vaši strategii značky a máte skvělý zadávací podklad pro grafika nebo tvůrce loga.

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Díky systému Autentická značka si se svým firemním týmem zvládnete vytvořit strategii sami. Důležité je mít v týmu lidi s osobností tvůrce, ale i realisty, kteří pomáhají držet vzletné nápady na uzdě.

0:00
0:00

KROK 2

0:00
0:00

Definujte charakter a vizuální styl značky

0:00
0:00

Charakter značky a první koncepční atributy vizuálního stylu značky by měly být součástí strategie. Pokud však nejsou, tento krok je velmi důležitý. Nonšalantní gentleman si neoblékne do společnosti pracovní džíny a naopak svobodomyslný dobrodruh se nebude při každé příležitosti cpát do saka.

Najděte pro značku vhodný archetyp, charakterové vlastnosti a inspiraci pro vizuální styl. Nenechávejte nutně barvy na grafikovi. Podívejte se na konkurenci a zvažte, zda-li vám některá konkrétní barva nepřinese odlišení nebo svoji psychologii nepodpoří hodnoty vaší značky. To samé platí pro vizuální styl. Najděte na webu několik inspirací (nikoliv logotypů nebo grafiky, ale klidně i lifestylových obrázků), které pomohou tvůrci zařadit vaši značku do správného kontextu.

Shrňte jednoduše do zadání preferovaný charakter a ukažte pár obrázků, které vystihují vizuální styl značky. Slovní opis typu: „moderní, dynamická, nadčasová“ je nicneříkající. Obrázek vydá za tisíc slov.

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Skvělé vodítko pro určení archetypu značky najdete zde. Bohatou inspiraci pro vizuální styl, barvy nebo písmo najdete zde.

0:00
0:00

KROK 3

0:00
0:00

Najděte vhodnou symboliku

0:00
0:00

Dobré nápady jsou doménou kreativců. Neznamená to však, že pokud hledáte pro značku jedinečný symbol, neměli byste se zapojit sami sebe nebo širší firemní tým. Je mnohem lepší, pokud majitelé, marketingový tým a tvůrci najdou shodu na vhodné symbolice značky.

Udělejte si půldenní workshop nebo brainstorming. Na základě strategie a definice osobnosti značky zkuste najít vhodnou symboliku nebo myšlenkový koncept pro vaše logo.

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Nebuďte příliš prvoplánoví. Pro symboly řemesel nebo služeb na lokální úrovni můžete využít jasně rozpoznatelné symboly jako vepřová hlava pro řeznictví, nůžky pro kadeřnictví či květinu pro květinářství. Jde o to, aby vás ve vaší ulici nebo na náměstí rychle našli. V případě online prostoru nebo v momentě růstu značky však potřebujete mnohem více. Potřebujete se odlišit, vytvořit emoci, zaujmout či vzbudit zvědavost. Proto mají úspěšné nadnárodní značky ve svých symbolech krokodýly, jablka, mušle nebo fontány, přestože je vůbec neprodávají.

0:00
0:00

KROK 4

0:00
0:00

Hledejte inspiraci pro váš koncept

0:00
0:00

Pokud máte jasný koncept nebo dokonce motivy pro symboliku značky, měli byste se pustit do hledání inspirace. Na webu jsou desítky katalogů a zdrojů pro nalezení reference snad na jakýkoliv motiv, který vás napadne. Cílem hledání inspirace není krást nápady, ale vsadit koncept do jedinečného originálního řešení. Proto se grafici a umělci neustále zajímají o nové nápady, tvary, motivy, barvy, apod. Nasávat inspiraci je předpoklad pro vytvoření něčeho nového.

Prohlédněte si portfolia oblíbených grafiků. Hledejte na portálech jako Pinterest, Logopond, LogoLounge, dribbble, Adobe Stock, apod. Motivy či loga, která vás zaujmou si uložte (nejen do podvědomí).

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Nehledejte jen symboly, ale také inspirativní tvary, zajímavé styly, povedená provedení či typografické detaily. Jsou to právě detaily, které vám pomohou najít svůj vlastní originální styl a vzhled loga.

0:00
0:00

KROK 5

0:00
0:00

Navrhněte originální logo

0:00
0:00

Čím jednodušší motiv, tím větší pravděpodobnost, že jej již někdo navrhl. Zde se projeví graficky řemeslná schopnost tvůrce najít nové tvarové či obsahové pojetí loga.

Navrhněte zajímavý motiv a udělejte si cestu zpět do zadání a DNA vaší značky. Odpovídá toto logo nebo symbol charakteru značky? Vystihuje její styl a bude ladit s tónem projevu? Může se smysl naší značky a celá naše firemní filozofie postavit hrdě za tento symbol?

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Nenechávejte návrhy ve skicách. Skicy někdy klamou, zvláště pak při jednoduchých tvarech. Vždy zpracujte logo v křivkách do finální podoby. Jen tak poznáte, zda-li návrh stojí za to. Podívejte se, jak tvořím logo já: od skicy po manuál.

0:00
0:00

KROK 6

0:00
0:00

Vsaďte logo do kontextu celého vizuálního stylu

0:00
0:00

Grafiků, kteří chrlí loga, je jako much. Ne všichni však umí zasadit logo do vašeho budoucího vizuálního stylu. Logo musí ladit s písmem, obrázky, doplňkovými barvami a dalšími grafickými prvky. Logo musí mít několik variant tvarových i barevných. Někdy je součástí loga slogan, někdy musí symbol fungovat zvlášť. Toto už je práce pro profesionála.

Ukažte logo v kontextu celého vizuálního stylu ve všech variantách s vhodným firemním písmem, barvami či grafickými prvky.

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Pro skutečně komplexní pohled na logo v kontextu vizuálního stylu je skvělé řešení StyleScape. Jedná se o koláž, která ukáže, jak spolu jednotlivé elementy ladí. Více najdete zde.

0:00
0:00

KROK 7

0:00
0:00

Vytvořte pro logo jasná pravidla

0:00
0:00

Základní manuál použití by měla být povinná výbava pro každé logo. Nemusí se jednat o robustní Brand manuál (Co je to Brand Book), ale stačí, když jsou jasně definovány barvy, písmo, kompoziční tvary či ochranná zóna loga. Důležité je, aby se snadno používal a tvůrci vždy našli odkaz na správné soubory.

Vytvořte praktický a přehledný manuál pro použití značky. Je hotovo a značka může do světa.

0:00
0:00
TIP
0:00
0:00

Online manuály jsou vhodné pro velké značky. Jsou náročnější a nákladnější na správu i provoz. Menším a středním firmám postačí jednoduché PDF propojené na datové soubory uložené na cloudu. Stačí pak poslat emailem malé PDF a tvůrce si sám stáhne přesně to, co potřebuje.

0:00
0:00
Zaujal vás tento článek? Sdílejte:
Logo Anfilov - písmeno A v bílém čtverci.

Simon Anfilov - Brand Designer

Firemní údaje

IČ: 64560198

DIČ: CZ7305260446

Krhanice 275

257 42 Krhanice