TVORBA LOGA
Symboly jsou stejně staré jako lidstvo samo. Už od pradávna se lidé snažili svá slova, koncepty a hodnoty zhmotnit do důmyslné vizuální zkratky, které dnes říkáme loga. Tvorba loga je moje specializace, které se věnuji již téměř 30 let.
Na základě strategie značky vytvořím koncept vašeho loga. Pracuji s koncepty a asociacemi, které definují charakter vaší značky a její styl.
Hodně skicuji, abych našel ten správný tvar. Svým klientům v prezentaci předkládám hotové logo pečlivě dotažené do všech detailů.
Společně s klientem najdeme finální podobu značky se všemi variantami. V této fázi můžeme začít souběžně pracovat i na celé vizuální identitě značky.
Tvorba loga končí předáním základního manuálu, ve kterém jsou definována všechna pravidla pro jeho bezproblémové užívání.
Internet nabízí nepřeberné možnosti pro levnou tvorbu loga. Od tun clip-artů po grafické soutěže nebo AI generátory.
Pokud nekladete na svoji novou značku velké nároky, může být pro vás toto řešení dostačující. Grafici, kteří účtují za svoji práci nízké honoráře se většinou mohou přetrhnout při jednoduchých úpravách dle vašeho zadání, ale nenabízejí významnou kvalitu dodaného celku. Často si motivy "vypůjčují" z levných zdrojů. Může se stát, že vaše logo bude hodně podobné některému již existujícímu. Logicky - jako ve všem - je také celková řemeslná úroveň grafika úměrná jeho ceně. Připravit logo použitelné pro všechna média se základním manuálem, který bude uživatelsky vstřícný a praktický, vyžaduje mnoho let zkušeností.
Drtivá většina levných služeb tvorby loga navíc nenabízí hlubší vhled do podstaty značky. Logo je vnímáno jako "obrázek" vytržený z kontextu celé značky. Grafici se snaží získat zadání od klienta a nehledí na to, zda-li je zadání správné.
Profesionální grafici tráví nad tvorbě loga mnoho desítek hodin. Logicky nemohou za roky studia a dřiny účtovat pár stovek.
Tvorba loga je komplexní disciplína, která začíná strategií a pochopení principů značky klienta. Správný tvůrce loga by se měl do hloubky zajímat o smysl značky, její charakter a tón projevu. Teprve pak může zasednout ke skicáku a nechat pracovat svoji kreativitu.
Profesionální grafik by měl zvládnout většinu disciplín potřebných pro tvorbu loga: vizuální zkratka, ilustrace, práce s barvami, písmem, kompozicí, atd. Většina brand designerů je navíc schopná navržené logo dotáhnout do jednotlivých aplikací. To znamená pracovat s ním dále v kontextu reklamy, webdesignu nebo propagačních tiskovin.
Grafici, kteří za logo účtují desítky tisíc korun, jsou si vědomi odpovědnosti za originalitu díla. Proto vždy poskytují licenci na užití. Většinou logo předávají v kompletním manuálu užití značky.
Levné logo, které koupíte skutečně za pár stovek, může mít jeden velký problém: není originální a jeho užitím můžete dokonce porušovat autorský zákon.
Jakékoliv dílo v konkrétní podobě - tedy i návrh loga - se považuje autorským zákonem za autorské dílo. Autor by vám na dílo měl poskytnout licenci na užívání a sám tím deklarovat, že jej vytvořil jako originál přímo pro vás.
Bohužel to se ne vždy děje. Zvláště v případě "levných log", kde si nezkušení grafici "vypůjčují" motivy z jiných děl a porušují tak autorská práva ve víře, že se na to nepřijde. A ono se možná na to jednou přijde. Komplikace a následky pak však ponese především klient, protože licenci s grafikem (který už dávno dělá něco jiného) nemá a nikdy neměl.
Simon Anfilov - Brand Designer