JEDINEČNOST ZNAČKY

Pokud značka nenabízí něco jedinečného, vítězí vaše konkurence.


V čem je vaše značka jedinečná? Pokud nemáte převratné nápady a inovace, možná stačí dělat podobnou věc třeba jen trochu jinak. Vaši úspěšnější konkurenti jsou ti nejlepší učitelé. Jejich chyby i úspěchy jsou ty nejlepší zdroje inspirace.

Jedinečnost značky (žlutě) v koláčovém grafu, grafice, schématu Tvorba strategie značky

Analýza konkurenčních značek vám poskytne cenný vhled do toho, jaká je situace na trhu. Možná budete moci díky komplexnější analýze situaci na trhu sledovat jako pod mikroskopem.

Kdo vám však takto komplexní situaci zhodnotí a řekne, co dělat? Kolik jste ochotni do podobné analýzy investovat?

Nezapomeňte, že nakonec se stejně budete muset rozhodnout sami, inspirovat se dobrými nápady konkurence a vyvarovat se jejich chyb.

Diferenciační (odlišovací) strategie

V dnešní záplavě značek, zboží a služeb, je odlišení se od konkurence jedním z nejtěžších úkolů. Vaše jedinečnost musí být pro zákazníka zásadní přínos, aby si vybral zrovna vaši značku.

Můžete se odlišit cenou, šíří nabídky, jedinečností sortimentu, designem, zákaznickou péčí, servisem, jedinečnou komunikací, novým způsobem doručení, inovativním obalem, službou navíc atd.

I drobné rozdíly ve způsobu fungování firmy či komunikace značky mohou vytvořit velmi úspěšnou diferenciační strategii. Nemusí jít o produktové řešení nebo inovaci.


Dívka s vysokými botami na reklamě Dr. Martens

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Buďte rebel

Má-li váš obor příliš standardů nebo pravidel, porušte je. Jděte proti proudu. Můžete tak získat zákazníky s podobným myšlením.

Obuv Dr. Martens či Harley Davidson jsou typické příklady značek s duší rebela, které se staly doslova kultovními. „Martensky“ byly výraznou módní ikonou druhé půlky minulého století. Příznivci motorek Harley Davidson si logo značky dobrovolně tetují na tělo.

logo značky Dr. Martens
logo značky Harley Davidson
logo značky Jack Daniels

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Trend Leader

Najděte něco nového ve svém oboru a jděte za tím. Vydávejte se novými cestami, kterými se ostatní neodvažují. Nacházejte nové trendy.

Apple nehraje na jistotu. Dlouhodobě vytváří úspěch tím, že neustále mění pravidla hry

v oborech s významnými tržními dopady (Apple music, iPhone, vlastní produkce, AI, atd.)

Logo značky Apple
logo značky FISKARS
logo značky TESLA
Hitech moderní telefon s fotoaparátem na černém pozadí v reklamě Apple

Smějící se dívka s čepicí na černobílé reklamě firmy AVIS

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Postavte se jim

Postavit se silnější konkurenci a otevřeně vyzvat úspěšnějšího konkurenta může být zajímavá a odvážná strategie. Nebojte se přiznat, že jste druzí...

E-shop CZC.cz se po vzoru americké půjčovny aut AVIS vyhranil proti velkému konkurentovi sdělením v duchu: „Jsme jenom druzí. Proto se musíme více snažit“.

logo značky AVIS
logo značky CZC.cz

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Tradice či odkaz

Jestli je něco, čím značka navazuje na silné hodnoty, tradice, kulturní či společenský odkaz, využijte toho. Může jít o silné společenské hodnoty, které značka reprezentuje - místo, osobnost, apod.

Kofola vsadila na sentiment a nebála se vrátit do hledáčku zákazníků se stejným názvem i barevností. Stejně tak Plzeňské pivo má svoji bohatou historii, na které tato značka staví.

logo značky Kofola
logo značky Pilsner Urquell
logo značky ROLEX
Láhev Kofoly s pastýřem, který rozsvěcí hvězdy na noční obloze; vpravo divoké prasátko

Mladý muž skákající do bazénu na reklamě airbnb

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Vyprávějte příběh

Lidé milují příběhy. Postavte svoji značku na silném

příběhu, ve kterém se mohou zákazníci najít.

Značka Airbnb je postavena na velmi silném příběhu zakladatelů. Navíc je prezentace značky tvořena příběhy lidí, kteří díky službě pronajímají své nemovitosti.

logo značky airbnb
logo značky National Geographic
logo značky Milka

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Jedinečný zážitek

Nabídněte zákazníkům nový zážitek při nákupu. Může to být inovativní kampaň, podpora prodeje nebo jedinečná zkušenost na prodejně.

Značka BearyBoo přináší možnost sestavit si svého vlastního plyšového medvídka pomocí online konfigurátoru. Nákupní dům IKEA zase možnost sestavit si nábytek svépomocí. Průzkumy potvrdili, že lidé při sestavování nábytku z IKEA prožívají uspokojení.

logo značky IKEA
logo značky Beary Boo
Barevná červeno-bílá zmrzlina na pastelovém červením pozadí na reklamě IKEA

Ruka v pěst a ruka s telefonem, na kterém je logo MOJE Penny a výhra na červeném pozadí

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Buďte výhodnější

Nabídněte výhodnější cenu nebo přidejte hodnotu navíc.

Ale pozor: snižování cen může vaši značku i poškodit.

Huaweii je považována za inovativní značku, ale na trh vstoupila s nízkou cenou. Musela tak dlouho bojovat se stigmatem nízké kvality. Některé značky jsou postaveny na tom, že jsou levné.

logo značky HUAWEI
logo značky PENNY Market

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Přesnější zacílení

Vyberte si užší segment zákazníků a zaměřte se na jejich konkrétní potřeby. Tím se vám podaří budovat dlouhodobý a věrný vztah.

Bio výrobky nebo farmářské výrobky jsou dlouhodobě na vzestupu. Lidé platí za čistotu, přírodní kvalitu a udržitelnost čím dál tím víc. Alnatura si našla svůj věrný segment zákazníků.

logo značky ALNATURA
logo značky BEYOND MEAT
Hamburger na zeleném pozadí na reklamě Beyond Burger

Peněženka ve tvaru kníru na oranžovém pozadí s nápisem YOUR NEW STASH na reklamě Dollar Shave Club

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Zjednodušujte život

Můžete-li zákazníkovi zajímavým způsobem usnadnit nákup nebo proces, udělejte to. Lidé chtějí mít život jednodušší a snadnější.

E-shopy, které přikládají automaticky k balíčku obal a formulář pro vrácení zboží, dělají zákazníkům obrovskou službu, kterou oni následně ocení věrností. Mezi takové patří třeba Lidl či Bonprix.

logo značky Bonprix
logo značky LIDL
logo značky Dollar Shave Club

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Odlehčete téma

Jestli je vaše značka v oboru, který je konzervativní nebo nudný, odlehčete jej. Vneste do něj svoji značkou svěžest nebo lidskost.

Banka Airbank skvěle využila situace a vstoupila na trh s celkovou komunikací, která se vůbec nepodobala bance. Stejně tak Hornbach odlehčuje a „polidšťuje“ téma stavby a zahrady svojí tvořivou a emotivní reklamou.

logo značky Airbank
logo značky HORNBACH
Zmačkaný letáka Airbank, mladý muž s brýlemi držící telefon na zeleném pozadí

Tři zlatá srdíčka uvnitř zlatého řetízku na reklamě šperků PANDORA

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Správný okamžik

Pokuste se spojit značku s klíčovým okamžikem, kdy zákazníci potřebují váš produkt nebo řešení. Tato vzpomínka pak může být dlouho živá.

Zlaté stránky jsou již spíše minulostí. Jejich komunikace však vždy reflektovala životní moment, kdy je skutečně potřeba někam zavolat. Mnohé cukrovinky či šperky odkazují právě na sílu okamžiku.

logo značky Zlaté Stránky
logo značky PANDORA
logo značky FERRERO ROCHER

DIFERENCIAČNÍ STRATEGIE

Stejný, ale jiný...

Změňte název své kategorie, služby či produktu, rozšiřte jeho užívání, nebo ho jinak odlište. Dáte tím zákazníkům novou možnost.

V roce 2002 zaplavila firma CROCS celosvětový trh gumovými „pantoflemi“ se skvělým marketingem, provedením a propagací. Vytvořila zcela nový pojem a celosvětový standard obuvi pro volný čas.

logo značky crocs
logo značky Starbucks
Bosé nohy objímají červené postavičky s deštníkem. V popředí je červená holinka na reklamě CROCS.

Lámete si hlavu s jedinečností vaší značky? Potřebujete pomoci?

Nepouštějte na trh svoji značku bez silného difereciačního konceptu. Pomůžeme vám vytvořit strategii značky a najít jedinečnost značky na specializovaném workshopu.

Logo Anfilov - písmeno A v bílém čtverci.

Napište mi, zavolejte nebo se ptejte.

Simon Anfilov
Brand Designer

Kontaktní údaje

+420 602 26 26 33

simon@anfilov.cz

Krhanice 275

257 42 Krhanice

Firemní údaje

IČ: 64560198

DIČ: CZ7305260446

Krhanice 275

257 42 Krhanice