Čtení na: 5 minut | Štítky: Logo, Grafika
Přestože internet nabízí tuny clip-artů či generátorů, kde si můžete vytvořit vlastní logo svépomocí, poctivá koncepční a řemeslná práce při tvorbě loga se zkrátka jen tak nahradit nedá.
Bavil jsem se se specialistou na umělou inteligenci, kamarádem Honzou Hájkem, a žasl jsem nad tím, co umělá inteligence dokáže při tvorbě obrázků. Zadáte „španělská hospůdka v provensálském stylu, se stylovým rustikálním nábytkem a panoramatem zasněžených hor v pozadí“ a během pár sekund máte na výběr několik dechberoucích scén.
Pokročilá umělá inteligence umí tvořit abstraktní umělecká díla, obrazy dle klíčových slov, portréty lidí, kteří neexistují a dokonce generovat velmi kvalitní text na daná klíčová slova. Tímto novým trendem budou možná brzy nejvíce ohroženi fotografové, databanky či někteří reklamní textaři a tvůrci obsahu pro sociální sítě.
Toto je obrázek, který vytvořila umělá inteligence na zadání: "robot with brush painting picture". Horní ilustrace k článku je asi výstižnější, ale na počítač to zase není tak špatné, co myslíte?
Pochopitelně mě zajímalo, jak je na tom umělá inteligence s tvorbou loga. K mé radosti jsem se dozvěděl, že zde výsledky umělé inteligence pokulhávají. Tvorba loga (značky) je velmi komplexní disciplína, kde zdaleka nestačí sáhnout do sebevětší databáze a udělat vizuální mutace nějakého prvku.
Podle mého názoru chybí strojům především inspirace. Nebo ta jiskra vědomí, která nám pomáhá za symboly vidět různé věci, které pramení z naší společné kolektivní zkušenosti.
Potřeboval jsem mít jistotu. Vyzkoušel jsem v několika AI generátorech na webu vytvořit logo na fiktivní značku Streamer Dog se sloganem Best Food for Dogs. Výsledky byly skutečně tristní. Jediné zdařilé návrhy měla služba BrandCrowd, která má evidentně dost velkou databázi clip-artů.
Sladění motivu či symbolu s typografií je u většiny služeb na skutečně mizerné úrovni. Robotům zkrátka chybí cit a možná i zkušenosti. Algoritmy pro pokročilou tvorbu loga by musely být velmi složité a určitě jsou nyní na pořadu jiné obory, kde síla umělé inteligence může zazářit.
Tvůrci loga tedy můžou klidně spát. Prozatím.
Simon Anfilov - Brand Designer