Teorie

Co je to Brand Book?

Čtení na: 3 minuty | Štítky: Branding, Logo, Marketing, Grafika, Strategie

Brand Book neboli Manuál značky je klíčový dokument, který pomáhá všem tvůrcům značky vytvářet její podobu v souladu s nastavenou strategií a pravidly. Značka je pak konzistentní, což významně posiluje důvěru zákazníků.

Zákazníci (žlutě) v koláčovém grafu, grafice, schématu Tvorba strategie značky

Brand Book není JEN manuál loga

Manuál správného užití loga je určen převážně tvůrcům vizuální identity značky. Brand Book - manuál značky - je dokument s přesahem do slovní identity, firemní kultury nebo celkové strategie značky.

0:00
0:00

Manuál značky (Brand Book) tedy může obsahovat:

0:00
0:00

Musí být vše v jedné knize?

0:00
0:00

Rozhodně nemusí. Vždy je potřeba myslet na to, kdo a jak bude manuál značky používat. Pokud jste grafik a zajímá vás jen použití loga, nemá asi cenu listovat dvěstě stránkovým dokumentem, který obsahuje i pravidla pro firemní kulturu nebo péči o zákazníky. Chcete najít ochrannou zónu loga nebo odkaz na potřebnou variantu loga.

0:00
0:00

Proto je někdy dobré Brand Book rozdělit do více samostatných kapitol, které pak efektivněji slouží konkrétním oddělením nebo týmům. Například manuál značky pro zaměstnance by měl být samostatný dokument a jeho forma bude velmi odlišná od pravidel pro tvůrce značky v marketingu.

0:00
0:00
Pestrá mozaika, koláž ze stránek manuálu loga s obrázky a pravidly.

K čemu mi manuál značky bude?

Manuál pomáhá tvůrcům budovat značku

0:00
0:00

Všichni, kdo tvoří značky potřebují mít jasné mantinely, aby projevy značky působily jednotně. Jen tak může značka dlouhodobě budovat důvěru u zákazníků, zaměstnanců i široké veřejnosti. Manuál je vodítko nejen pro grafiky a textaře, ale především pro vedení firmy, marketingové oddělení, PR či HR oddělení, reklamní specialisty, dodavatele, atd.

0:00
0:00

Co je psáno, to je dáno.

0:00
0:00

Brand Book ušetří mnoho času a práce vedoucím pracovníkům, kteří potřebují předat hodnoty a pravidla firmy/značky zaměstnancům (nejen novým). Netřeba věci dokola opakovat, protože jsou jasně a promyšleně předem definovány, sepsány a platí.

0:00
0:00

I malé řeznictví může mít manuál.

0:00
0:00

Nemusí jít o dvaceti stránkové interaktivní PDF. Třeba stačí jedna stránka, na které bude návod, jak si má prodavač vázat zástěru, jestli má nosit rukavice, jak pozdravit zákazníka, v co věří pan majitel řezník Krkovička a kam mu může zavolat, když chce novou firemní čepici nebo tričko. Slovo Brand Book je v tomto případě hodně vzletné, ale i tak se jedná o pravidla, která pomáhají dosáhnout určitého renomé řeznictví.

0:00
0:00

Komplikovat jednoduché věci je zbytečné. Ale někdy nestačí věci předávat ústně. Manuál je záruka, že důležitá pravidla, hodnoty, koncepty, vize nebo přísliby, nebudou opomíjeny nebo budou jednoduše a prakticky k dispozici.

0:00
0:00

A že manuály nikdo nečte?

0:00
0:00

Pokud si víte rady, nepotřebujete manuál. Jste si však jisti, že vaši zaměstnanci nebo tvůrci reklamy znají vaše firemní PROČ, vaše hodnoty, charakter vaší značky nebo tón projevu, který pomáhá značce projevovat se jednotně?

Podívejte se, jak já tvořím manuál značky.

0:00
0:00
Zaujal vás tento článek? Sdílejte:
Logo Anfilov - písmeno A v bílém čtverci.

Simon Anfilov - Brand Designer

Firemní údaje

IČ: 64560198

DIČ: CZ7305260446

Krhanice 275

257 42 Krhanice