Čtení na: 3 minuty | Štítky: Branding, Marketing, Strategie
Egyptští chovatelé a později i Římané cejchovali (brandovali) svůj dobytek různými symboly. Ty měly ochránit dobytek proti krádeži, ale také svojí magií chránit zdraví a plodnost zvířat. Moderní branding je svým způsobem také magie, kterou chráníme svoji značku a její růst.
Marketing je nástroj a způsob, jakým budujete povědomí o své značce, firmě, produktech či službách. Branding pomáhá zákazníkům vnímat, co značka reprezentuje, jak se chová a za čím si stojí. Branding je zaměřený více na strategii, marketing spíše na konkrétní taktiku.
Vaše značka se stává hodnotnější, pokud do ní marketingovými kanály investujete. Investice do marketingu je efektivnější v momentě, kdy brandingem vytváříte důvěru a věrnost zákazníků, dáváte jim příslib a dlouhodobě jej naplňujete.
Pokud něco o sobě sami tvrdíte, nepůsobí to příliš důvěryhodně ani upřímně. Marketing je nástroj pro komunikaci se zákazníkem, způsob a obsah sdělení je však to, co rozhoduje.
Pokud vaše tvrzení opakujete stále dokola, může se stát, že to brzy bude otravné. Na "reklamní masáž" jsme zvyklí, podvědomě ovlivňuje naše nákupní rozhodnutí, ale značku nemusí budovat.
Pokud vaše tvrzení předáváte nevhodným kanálem, JE to otravné. Telemarketing je dobrý příklad kanálu, který může budovat nedůvěru a kazit vaše renomé.
Cílem public relations je budovat image, získat pozornost, dobré jméno a vztahy. I když příslib vaší značky sdílí sám spokojený zákazník, chybí zde vaše osobní zkušenost.
Pokud vaše tvrzení vyjádříte obrazem, můžete rychleji a lépe zaujmout. Dobrý propagační design je toho důkazem. Hůře si zamilujeme značku s ošklivým logem nebo obalem.
Vaše tvrzení musíte neustále dokazovat na všech úrovních. Slovy i obrazem. Osobnost vaší značky musí být konzistentní. Značka pak sama vzniká v srdcích a myslích zákazníků.
Poznámka ke grafice: Hrdě vykradeno od Marty Neumaiera.
Marketing i branding se doplňují a jeden bez druhého jsou k ničemu. K čemu je vám jedinečný příslib, pokud nemáte ten správný způsob, jak jej sdělit? A naopak, proč něco sdělovat, pokud nemáte co nabídnout?
Pokud chcete budovat důvěru a věrnost zákazníků, vyplatí se investovat do brandingové strategie - strategie vaší značky. Pokud chcete efektivně budovat povědomí o značce a předávat své sdělení zákazníkům, je čas investovat do marketingové strategie.
Brandingovou strategií by měl začínat každý seriózní byznys. Základní teorii strategie značky najdete zde.
Simon Anfilov - Brand Designer